Hvad er et CMS, og hvordan vælger du det rette?

Med et Content Management System har det aldrig været hurtigere og lettere for dig at styre indholdet på din hjemmeside. Få svar på hvad et CMS er, hvilke overvejelser du skal have med når du vælger et CMS, og om jeres produkt eller service overhovedet skal bygges i et CMS.

Hvad er et Content Management System?

Et Content Management System, ofte bare kaldet CMS, er et stykke software, der gør dig i stand til at styre, oprette, redigere og vise digitalt indhold.

Et CMS hjælper dig med at bygge og opretholde din hjemmeside, uden at du nødvendigvis har brug for stor teknisk viden. Alle hjemmesider er udviklet i kodesprog såsom HTML, CSS og Javascript. Det gode ved et CMS er, at du ikke behøver at kunne kode for at bruge et CMS. Du kan spare både tid og penge ved at bruge et CMS, fremfor at lave din hjemmeside som statisk kode, eller bygge et system helt fra bunden.

Derudover kan du tilgå og lave ændringer på din hjemmeside, fra alle enheder såsom telefon og computer.

Backend og frontend
I et CMS redigerer du indholdet i backenden. Indholdet vises så i frontenden som er synlig for dine brugere.

Temaer i CMS’er

Mange CMS’er tillader at du ændre hjemmesidens udseende ved at bruge et tema. Du kan enten vælge et tema, som andre har lavet og som du tilpasser, eller få en webudvikler til at udvikle et skræddersyet tema til din hjemmeside.

Det er selvfølgelig hurtigere og billigere at vælge et tema, end at betale en webudvikler for at lave et specielt tema til dig, men det gør det svært at opnå et unikt design. Hvis du vælger et tema, er der nemlig stor sandsynlighed for, at andre virksomheder også har valgt det. Du kan dermed risikere at din hjemmeside ligner andres. Derudover tages der ikke højde for dine behov, da det ikke er speciallavet, og der vil dermed være begrænsninger på hvad du kan ændre på hjemmesiden.

Plugins i CMS’er

De fleste CMS’er understøtter tilføjelser, oftest kaldet plugins, i en eller anden form. Hvis du har brug for at tilføje ekstra funktionalitet til din hjemmeside, er det et plugin du skal benyttet. Et par eksempler kunne være, hvis du havde brug for en kalender eller et galleri.

Hvad skal du tænke over, før du vælger et CMS?

Redigering i WordPress
En rich text editor giver dig mulighed for at vælge formater og styre teksten. Her ses RTE'en fra Umbraco.

Indholdsredigering

Af hensyn til dem der skal redigere indhold på din hjemmeside, er det vigtigt at kunne tilføje, omskrive og omrokere indhold uden at man skal hen og kode sig til resultatet. Både fordi det måske ikke er alle i din virksomhed der er tekniske og for at spare tid.

De fleste CMS’er har en WYSIWYG-editor (what-you-see-is-what-you-get) eller rich text editor (RTE). Det er to lidt tekniske termer for næsten det samme, nemlig en tekstredigeringsboks, der blandt andet giver dig mulighed for at ændre skriftstørrelse, gøre teksten fed, eller indsætte et billede. Du kender den blandt andet fra Microsoft Word. RTE’en vil så i baggrunden indsætte den rigtige kode, så formateringen kommer med på din endelige side, der bliver vist til besøgende.

Du skal sørge for, at den RTE der følger med dit CMS skal kunne indsætte alle de elementer du har brug for på din side, eller også skal den kunne tilpasses til dit formål.

Nogle CMS’er har en sideopbygger, der tillader at du ændre hele sidens opsætning, ændrer farve og skrifttyper. En sideopbygger har ofte et træk-og-slip vindue, der gør det muligt at tilføje og omrokere indhold visuelt, så du ser resultater med det samme, når du redigere siden.

Tænk over din virksomheds behov

Hvis du har brug for, at din hjemmeside kan specifikke ting, såsom have et bookingsystem, eller en kalender, er det vigtigt at du undersøger om dit valgte CMS tilbyder dette. Det er forskelligt hvad Content Management Systemer kan tilbyde. Det er derfor vigtigt at du på forhånd ved hvad din virksomheds hjemmeside har brug for, inden du vælger et bestemt CMS. Her kan det være en fordel at lave en liste med ting du ønsker dit CMS kan.

Uanset hvilket CMS du vælger, har du brug for en webudvikler, hvis du ønsker en unik designet hjemmeside eller skræddersyede funktioner, som er tilpasset dig og din virksomheds behov.

Integrationer

MonsterInsights
Her er et eksempel på en integration mellem en lille blog og Google Analytics, som er et analyseværktøj. Google Analytics kan integreres manuelt, eller som i dette tilfælde, med Monster Insights pluginnet, der giver dig adgang til dit websteds data direkte i WordPress.

I de fleste tilfælde bruger virksomheder flere forskellige digitale tjenester i deres daglige arbejde. Det kan for eksempel være et system til lagerstyring, et regnskabssystem eller et CRM-system. Det er derfor vigtigt at spørge sig selv, om man kunne drage fordel af, at ens hjemmeside ”taler” sammen med virksomhedens øvrige systemer.

Et par eksempler på det kunne være:

  • Et system til markedsføring, der automatisk tilføjer en person til en kundeliste, når du udfylder en form på hjemmesiden
  • Et analyseværktøj der kan visualisere hvor mange besøgende der er, og hvad de foretager sig på hjemmesiden
  • Et lagerstyrringssystem der trækker en vare fra lageret, og gør den klar til afsendelse, når en kunde har betalt for varen på hjemmesiden

Hvis du har brug for at integrere noget på din hjemmeside, er det vigtigt at vide om dit CMS understøtter det ved hjælp af et plugin eller lignende. Hvis ikke dit valgte CMS understøttet det, skal du have en webudvikler til at bygge funktionaliteten/integrationen for dig. Så integrationer bør du have med i dine overvejelser.

Styring af mediefiler

Billede af taske
I WordPress har du mulighed for at rotere, spejlvende og beskære billeder. Skal du have yderligere valgmuligheder såsom farvekorrektion, skal du installere et plugin.

I nogle CMS´er er billedredigering dårlig gennemført. Det er ikke alle Content Management Systemer der tilbyder redigeringsredskaber til billeder, så det kan være svært at rotere, ændre størrelse osv. Du kan muligvis finde et plugin hos det valgte CMS, som kan give dig mulighed for det.

Skal din virksomhed være international?

Det kan være at du sidder og tænker nej det skal den ikke være lige nu, men det kan med tiden være at du ønsker, at din virksomhed skal være international. Det er dermed vigtigt at du tænker over, om dit valgte CMS tilbyder en flersproget hjemmeside. Det er nemlig ikke alle CMS´er der tilbyder dette, og hvis du ikke har gjort dig overvejelser om dette inden dit valg, så kan du ende med at skulle skifte CMS med tiden.

Styring af brugere

Du bør også overveje hvordan styring af brugere fungere i et CMS. Langt de fleste CMS’er giver dig mulighed for at styre adgangen for andre i din virksomhed, og hvor meget af systemet de har adgang til at redigere. I de fleste systemer har en bruger en bestemt rolle, der giver dem de korrekte privilegier, og man har også mulighed for at navngive skræddersyede roller, og deres adgangsniveau. For eksempel kunne alle redaktører have adgang udelukkende til redigering af teksten og mediefiler, mens en designer også har adgang til sideopbyggeren.

6 grunde til at du skal bruge et CMS

Flere forskellige plugins
WordPress er et CMS med mange plugins. Her ses WordPress' plugin-galleri.
  1. Du behøver ingen erfaring med kodning
    Når du har valgt det tema du ønsker at bruge, eller har fået udviklet og designet din hjemmeside, er det nemt for dig at håndtere dit indhold, såsom tekst, billeder, blog indlæg osv. Det kan være en god idé at lære lidt basal kodning som HTML og CSS, men det er ikke noget du behøver. Du kan sagtens få en hjemmeside i et CMS, uden du overhovedet kender til kodning.
  2. Kom hurtigt i gang med din hjemmeside
    Med et CMS kan du hurtigt komme i gang med din nye hjemmeside. Content Management Systemer har udviklet redskaber og plugins, som gør det lettere og hurtigere for dig at komme i gang. Derudover er der ressourcer og support som kan hjælpe dig med alt, så har du et problem, er det nemt at finde hjælp til det.
  3. Det er nemt at arbejde flere på en hjemmeside
    CMS´er gør det lettere at arbejde flere mennesker på en hjemmeside. Alle der arbejder på hjemmesiden, kan tilgå den fra deres egen enhed på samme tid. Her kan de tilføje, redigere eller opdatere indholdet på hjemmesiden.
    Content Management Systemer gør det også nemt for dig at tilgå din hjemmesides back-end når du er på farten. Det eneste du har brug for, er en computer, telefon eller tablet og internet.
  4. Plugins til alt hvad hjemmesiden begærer
    Content Management Systemer tilbyder oftest en masse tilføjelser/plugins, der kan hjælpe dig med b.la. SEO-optimering, betaling, Google Analytics og bestillinger. Det gode ved at bruge plugins er, at de bliver opdateret, sikkerhedshuller bliver lukket, og nye funktioner bliver tilføjet, og derfor er din hjemmeside altid up to date. Der bliver konstant udviklet nye plugins, og mange af dem er gratis.
  5. Sikkerhed
    Hjemmesider kan være meget sårbare overfor hacking, og især e-handelsbutikker har brug for beskyttelse. Mange Content Management Systemer bliver testet hele tiden, for at sikre at hackere ikke kan hacke din og andres hjemmeside. Derudover findes der også en masse plugins og redskaber som du kan bruge, for at gøre din hjemmeside mere sikker.
    Det er dog mere sikkert at få kodet din hjemmeside fra bunden af en webudvikler, end at vælge et tema. Der vil altid være mange hackerangreb der hvor der er mange mennesker, derfor er WordPress mere udsat for hacking end Umbraco. Umbraco er generelt et mere sikkert CMS at bruge, end WordPress.
  6. Pris
    Hvis du vælger at få udviklet din hjemmeside af en webudvikler, kan det være dyrt at opretholde en hjemmeside, da de løbende ændringer på din hjemmeside som en webudvikler skal lave, hurtigt kan løbe op i en stor sum penge.
    Derudover kan det tage tid, før du ser de ændringer din webudvikler har lavet. Et tema i et CMS kan derfor både spare dig penge og tid, og du har ikke brug for en webudvikler til at lave alle dine ændringer, da du selv har mulighed for at gøre det. Men med den billige pris er der også en konsekvens. Du er begrænset i hvordan din hjemmeside kan se ud.

Populære CMS´er

WordPress vs. Umbraco
WordPress er et CMS med mange plugins. Her ses WordPress' plugin-galleri.

WordPress

WordPress er det største CMS der findes, og mere end 30% af alle hjemmesider på nettet, er lavet ved hjælp af WordPress. Det er nemt at opsætte og installere WordPress, samt vælge et tema hvor du slet ikke behøver at kode for at få en hjemmeside.

WordPress var oprigtigt opbygget omkring blogs, men den dag i dag kan WordPress næsten alt uanset hvad du har brug for. Det er også en af grundene til, at det er blevet så populært.

En ulempe ved WordPress er dog, at det ikke er lige så sikkert som mange andre CMS´er. Grunden til det er, at det nemlig er så populært, og det er rent guf for hackere.

Umbraco

Umbraco er et sikkert Content Management System, som er meget bruger- og tilpasningsvenligt. Umbraco er overskueligt, nemt at lære, og så er det let at tilgå dit indhold og dine sider, samt redigere og optimere det. Skal din hjemmeside være international, er der indbygget support for flersprogede hjemmesider. En af fordele ved Umbraco er, at alle hjemmesider er specialtilpassede så de opfylder lige præcis dine behov og er unikke.

Hvad er et headless CMS?

I dag interagerer virksomheder med deres kunder på tværs af flere medier, og kunderne forventer at stort set den samme information er tilgængelig på alle kanaler. Det samme indhold kan i dag styres fra en og samme backend/administrationspanel, og gøres tilgængelig på alle platforme uafhængigt af hvordan det bliver præsenteret på den enkelte enhed.

Du kan for eksempel have samme produkter i en webshop i et system, og så hive produktinformationerne ud på en hjemmeside og en mobil app. Der er således bygget en hjemmeside til computeren og en app til mobilen, der begge er forbundet til samme backend med alle produkterne.

Når man taler om et headless CMS, referere man til backenden, fordi frontenden ikke bliver brugt eller er inkluderet. Dermed er frontenden eller ”hovedet” skåret af.

Headless CMS
Et headless CMS har i modsætning til et traditionelt CMS kun en backend. Der er så en separat frontend for hver platform, der henter data fra backenden, og viser det til brugerne.

Skal jeg så altid vælge et CMS?

Svaret er kort og godt nej. Men der kræver selvfølgelig lige en forklaring.

Hvis din hjemmeside ikke er til for at præsentere din virksomhed eller dit produkter, men hjemmesiden er dit produkt, kan det være du skal overveje om du skal bygge den i et framework i stedet. Det virker måske lidt flyvsk, men et par eksempler der hører under denne kategori er:

  • En SaaS, eller retter et software program/service der er tilgængeligt over internettet, som folk køber sig adgang til
  • Hvis primær fokus for din hjemmeside er et skræddersyet system
  • Et større administrationspanel
  • Et kundestyringssystem
  • Et system for digitale udgivelser
  • Et bookingsystem
  • En streamingservice

Om du skal vælge et framework fremfor et CMS, er afhængig af omfang af systemet og størrelsesforholdet i forhold til sider med præsentationsindhold. Hvis du også primært har skræddersyede funktioner, kan det være en fordel at benytte at framework.

At vurdere hvornår man bruger hvad, hjælper vi dig selvfølgelig gerne med her hos Puresoft. Det er også værd at nævne som eksempel, at CMS’et Umbraco faktisk er bygget i et framework, nemlig ASP.NET fra Microsoft.

Har du brug for hjælp til at vælge det bedste CMS til dig?

Hos Puresoft kan vi hjælpe dig med at finde det CMS der passer bedst til dig og din virksomhed. Vores professionelle webudvikler står klar til at hjælpe og rådgive dig i forhold til valg af CMS til din nye hjemmeside. Hos os får du en grundig oplæring i at tilgå den CMS, vi i fællesskab har valgt, ud fra dine behov. Kontakt os i dag og få et uforpligtet tilbud.

Stadig i tvivl om hvad du skal gøre?

Hvad venter du så på? Ring til os i dag, og få hjælp til at opgradere til et Content Management System.

Del artikel

Indhold

Tilmeld dig vores univers!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og åben op for vores univers af viden, råd og gode tilbud.