Introduktion til teknisk SEO
Teknisk SEO er en vigtig grundsten inden for søgemaskineoptimering (SEO). Her fokuseres der på, at optimere de tekniske aspekter af et website, for at forbedre synligheden i søgeresultaterne på søgemaskiner såsom Google, Bing og andre. Formålet med teknisk SEO er, at hjælpe søgemaskiner med at forstå, indeksere og rangere dit website mere effektivt.
Hvis vi kigger på SEO-pyramiden, ligger teknisk SEO i bunden af den. Teknisk SEO ligger i bunden af SEO-pyramiden, da det er det fundamentale/det vigtigste at starte med. Teknisk SEO giver dig forudsætningen for, at blive vist til potentielle kunder. Teknisk SEO kan være svært at arbejde med selv, hvis man ikke har viden og erfaring med webudvikling. De fleste vælger derfor, at outsource arbejdet med teknisk SEO til et webbureau.
Teknisk SEO består af flere dele, som du kan arbejde med bl.a.:
- Hastighed
- Sikkerhed
- H-overskrifter
- Alt-Tags
- Duplicate content m.m.
- Mobiloptimering
Hver af disse dele uddybes løbende i dette blogindlæg, så du ved hvad det er, og hvordan du kan arbejde med dem. Der er flere dele til teknisk SEO end dem vi kommer ind på, men dem vi har udvalgt, er vigtige og de fleste af dem kan du selv arbejde med.
Hastighed
Hastigheden på dit website er noget af det vigtigste, da dine potentielle kunder ikke ønsker at vente i lang tid på, at dit website loader. Kører dit website langsomt, kan det også afskrække potentielle kunder fra at købe på dit website. Et website som kører langsomt, ser Google som en negativ faktor. Google vil dermed give dit website en dårligere placering.
Der er forskellige værktøjer du kan bruge til, at tjekke hvor godt dit website performer. Et af de værktøjer vi anbefaler er PageSpeed, da det er et gratis værktøj. Med PageSpeed kan du b.la. se hvordan din effektivitet er. En effektivitets score på mellem 90-100 er det højeste, og det bedste du kan score. PageSpeed giver dig faktisk også en liste med forslag til, hvilke elementer der kan optimeres.
Men hvad kan du gøre hvis dit website er langsomt?
Der er nogle generelle områder, du kan optimere, for at dit website performer hurtigere. Så holder du både dine potentielle kunder og Google glade.
1. Komprimer billeder
Billeder kan have forskellige størrelser. Hvis billederne er for store, kan det påvirke dit websitet, så det kører langsommere. For at komprimere billederne, så de har en passende størrelse, kan du bruge forskellige værktøjer. En simpel søgning på Google, giver dig en masse forslag til gratis værktøjer.
2. Tjek server
Dit website er koblet op til den hostingløsning du har valgt. Det er dog en rigtig god idé løbende, at holde øje med om pladsen på serveren, er ved at være fyldt op. Hvis din server er ved at være fyldt helt op, kan det påvirke dit website, så det kører langsommere.
Jo flere besøgende du har på dit website, jo mere plads på serveren bliver der brugt. Mangler du en hostingløsning? Læs mere om vores hostingløsning som kører på 100% vedvarende energi her.
3. Minimér ubrugt CSS og Scripts
Når vi snakker om CSS og Scripts har du oftest brug for en webudvikler. Det kræver nemlig erfaring og viden om kodning, at minimere ubrugt kode.
Sikkerhed
Gennem årene er der kommet et stigende fokus på sikkerhed online. Derfor er det blevet normal praksis at have HTTPS på sit website, som viser at det er sikkert at færdes på websitet. Sikkerhed er ikke kun vigtigt for dine besøgende, men det er også noget søgemaskiner som Google kigger efter, når de skal give et website en placering.
Hvis du ikke selv kan opsætte HTTPS på dit website, kan du altid få dit webbureau til at hjælpe dig.
Når der er opsat HTTPS på dit website, vil der fremgå en lille lås ved siden af din URL. Låsen viser, at dit website er sikkert at tilgå.
H-overskrifter og Alt-Tags
H-overskrifter er de overskrifter, du bruger i dit content på dit website. Oftest bruger man h1, h2 og h3 overskrifter. Google bruger H-overskrifterne til b.la. aflæse hvad websitet tilbyder.
Alt-Tags er tekst, der beskriver dine billeder. Når du lægger et billede ind på dit website, er det vigtigt ift. SEO, at du tilføjer et Alt-Tag på billedet. Alt-Tags er både for de besøgende som ikke kan se, her har de mulighed for at få læst Alt-Tagget op, så de hvad hvad billedet forestiller. Det er også for Google, så de ved hvad billedet viser. Derudover er der en mulighed for, at dine billeder også bliver vist i Google images. Det er derfor også vigtigt, at du tilføjer dine søgeord i dine Alt-Tags. Du skal dog huske på at dine Alt-Tags tekster, skal være kort, sammenhængende og let læselige.
Duplicate content
På dansk kan man oversætte duplicate content til duplikeret indhold. Det betyder at du har et tekststykke, som fremgår på flere sider på dit website, eller som fremgår på andre websites. Det kan f.eks. være at du har flere produkter, hvor produktteksten er den samme. Dette vil blive opfanget som duplicate content. Det kan være tidskrævende at skrive unikke tekster til hvert enkelt produkt du tilbyder, men det er vigtigt for, at Google kan give dine sider de gode placeringer.
Men det er vigtigt at sige, at du ikke som sådan bliver straffet for duplicate content. Det kan dog være sværere for Google, at finde ud af hvad de enkelte sider på dit website handler om, samt vigtigheden af dem. Dermed kan du ende med at dine sider, rangerer lavere end ønsket.
Men hvordan finder du så ud af om du har duplicate content på dit website, og hvad gør du ved det hvis du har?
Bare rolig der findes mange gratis værktøjer der kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har duplicate content på dit website. Du kan f.eks. bruge Siteliner, som er et gratis værktøj til at tjekke for duplicate content. Kør dit website gennem et af disse gratis værktøjer, og ændre din tekst der hvor der er duplicate content.
Mobiloptimering
Mobiloptimering er en af de vigtigste dele af teknisk SEO. Google forventer nemlig, at dit website er mobiloptimeret/mobilvenligt. Dette kaldes også responsivt webdesign. Grunden til at det er så vigtigt for Google at dit website er mobilvenligt, er fordi der er mange der bruger mobilen til at søge på Google fremfor fx computer. Når du skal se om dit website er mobilvenligt, kan du gå ind på websitet fra din mobil. Hvis dit website og indholdet ser mærkeligt ud, er det højst sandsynligt fordi dit website ikke er mobilvenligt.
Hvis du selv har designet dit website, kan du gå ind i dit valgte CMS (det program hvor du kan redigere dit website), og finde responsive webdesign. I de fleste CMS’er kan du redigere dit website design til både computer, tablet og mobil.
Har du brugt for hjælp til teknisk SEO, står vi klar til at hjælpe dig!